Vinterdäck
Vinterdäck har högre andel naturgummi jämfört med sommardäcken som gör att man får ett bättre grepp då det blir kallare. De sajpas, man skär i klackarna, för att man ska få ett bättre ”grävgrepp” på snö och slask.
Dubbdäcken görs på samma gummiblandning men kan inte sajpas lika mycket för att dubben måste sitta någonstans. Dubbdäck är bättre på is, både gällande sidogrepp och bromsgrepp, men tappar tyvärr i grävgrepp då det inte är sajpat lika mycket.
Odubbade vinterdäck görs i två utförande, nordiska och mellaneuropeiska. De nordiska är betydligt bättre på is och grävgrepp, men har ett sämre våtgrepp. De mellaneuropeiska är bra på snö och slask men bäst på barmark och blöt asfalt.
I Sverige finns bara vinter- och sommardäck. De s.k. åretruntdäcken är i Sverige inte godkända att köra med på vintern. STRO har en sida där alla däckfabrikanter har ”typat in” sina godkända vinterdäck. Det man ska tänka på om man kör med vinterdäck på sommaren är att de slits fortare och man har en betydligt sämre sidostabilitet (mjukare gummi) samt en betydligt längre bromssträcka och ett försämrat våtgrepp.
Vilket däck man bör välja beror på bil, förare, körsträcka, var man kör och när man kör – inget däck är bäst på allt! Lagkravet på minsta mönsterdjup är 3 mm men man bör byta vid 4 mm
Test Vinterdäck Vi bilägare
Teknikens Värld – Test av vinterdäck
Godkända vinterdäck
I vår butik kan du läsa alla testerna.
Ingen däcktillverkare producerar bäst däck till alla bilar och förare.
Med DäckPerfekts breda utbud och kunskap kan man välja ”guldkornen” från respektive tillverkare och få bästa möjliga produkt med tanke på pris och prestanda.